Betal dine medarbejdere med aktieoptioner

Hvis du ønsker at betale dine medarbejdere med andet end løn, kan du overveje aktieoptioner. Ifølge aktieoptionsloven omfatter det lønmodtagere, men ikke direktører. Med en sådan aftale er regnskabet vigtigt, hvorfor det kan være nødvendigt med regnskabsservice. Det er nemlig essentielt, at du kan angive disse ansættelsesforhold, så du ikke får et skattesmæk eller lignende.

Der er flere grunde til, at en aktieoptionsordning kan være en fordel. Det er en anden måde at vise værdsættelse af sine medarbejdere på. Og det er en gode til dem, som de kan benytte på længere sigt.

Hvad er en aktieoption?

En aktieoption er et finansielt instrument, som på forhånd giver dig ret til at anskaffe dig en aktie til en bestemt tid. Med andre ord får du ret til at købe eksisterende aktier i din virksomhed til en kurs, der er fastlagt på forhånd. Det kan dog også handle om anparter, hvorfor ledere ofte bliver betalt med aktieoptioner.

Du skal lægge mærke til, at det er en ret og ikke en pligt. Hvis du vælger at købe en aktie, vil du opnå en gevinst, hvis markedskursen er højere end den aftalte købskurs. Ligeledes kan du senere opnå en gevinst, hvis du vælger at sælge dine aktier.

Den tid, der skal gå, fra du får tildelt en aktieoption, til du udnytter den, er ikke angivet i aktieoptionsloven. Dog skal der være en tidsmæssig forskydning. Det vil sige, at du ofte har aktieoptionen i en periode, hvor du ikke udnytter optionen.

Det skal du være opmærksom på

Hvis du har et eller flere ansættelsesforhold med aktieoptioner, er det vigtigt, du har styr på dit regnskab. Der kan nemlig være nogle skattemæssige konsekvenser, hvis du ikke er opmærksom. Hvis du synes, at det er svært at finde hoved og hale i, kan du bestille regnskabsservice. Så kan du få professionel hjælp til det, som du har brug for.

Ud over det skattemæssige skal du også overveje, om du er klar til at afgive noget indflydelse til dine medarbejdere? Hvad du ønsker, der skal ske, hvis en medarbejder siger op? Og hvordan ordningen skal gælde? Særligt sidstnævnte kan skabe udfordringer, hvis den gælder for nogle personer og ikke andre. Hvis det er tilfældet, skal det i hvert fald tydeliggøres. Desuden skal du overveje, om der er en reel motivation hos medarbejdere.

Endelig skal du overveje, om de medarbejdere, der er med i ordningen, skal have en vis anciennitet? Og ikke mindst, hvordan kursen på aktieoptionen skal se ud.

Derfor bør du lave en aktieoptionsordning

Der er flere gode grunde til, at du bør overveje en aktieoptionsordning i din virksomhed. Idéen er nemlig at øge medarbejdernes loyalitet og engagement over for virksomheden. Når du laver en sådan ordning, vil du få følgende fordele:

  • Tiltrækning og fastholdelse af særligt kvalificerede medarbejdere.
  • Motivation af medarbejdere.
  • Det er likviditetsfremmende og et godt alternativ.
  • Tiltrækning, fastholdelse og motivation af ledelsen.

Da det er en anderledes aflønning og en ordning, som giver mulighed for gevinst, vil dine medarbejdere føle sig værdsat. Både almindelige medarbejdere og dem, som er en del af ledelsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Post Navigation